Influencer Marketing
„Spektakularne efekty wymagają zintegrowanych działań.”

Na początku był chaos. Potem pojawił się influencer marketing.
Influencer marketing wymaga zebrania i uporządkowania szeregu informacji, bardzo przydatnych do późniejszego precyzyjnego zaplanowania kampanii. Wszystko musi się bowiem odbywać według ściśle określonego scenariusza.
Jak przygotować taką kampanię? Przede wszystkim trzeba wiedzieć, do kogo ma być ona adresowana. W tym celu tworzy się persony idealny klientów. Zanim przejdzie się bowiem do wybrania adresatów reklamy oraz poszukiwań odpowiednich narzędzi, żeby do nich dotrzeć, trzeba wiedzieć, czego tak naprawdę oczekują klienci. Tylko tak daje się zbudować wartościowy i skuteczny przekaz marketingowy.

Influencer Marketing
Influencer Marketing
Naturalnym środowiskiem dla influencerów są social media, w których budują szerokie sieci społecznościowe oraz aktywnie kontaktują się z fanami – poprzez wpisy, video, zdjęcia, komentarze i wiadomości prywatne.
Szczególnie duże znaczenie Influencer Marketing ma na Instagramie. Platforma nie jest tylko rodzajem bloga zdjęciowego, a staje się metodą na skuteczną promocję rozmaitych produktów. Statystyki podają, że zdjęcia z Instagrama generują o 23% większy ruch niż ich odpowiedniki na facebookowych, firmowych fanpage’ach. Szacuje się także, że ponad 60% użytkowników poznaje i kupuje rozmaite produkty za pośrednictwem tego medium społecznościowego. Zaczyna być ono zatem kluczowe w sprzedaży online dla wielu marek.
Influencer marketing – dobór influencerów i platform
Influencer marketing zdobył szczególną popularność w rzeczywistości wirtualnej. Wiąże się to mocno z rozwojem mediów społecznościowych, w których konta wpływowych osób bywają śledzone każdego dnia przez miliony użytkowników.
W tym tkwi największy atut, wyróżniający Influencer marketing spośród innych strategii sprzedażowych. Opiera się ona na budowaniu długofalowych relacji oraz rozpoznawalności osoby, której powierza się wypromowanie produktów lub usług.
Skuteczność Twojej kampanii zależy od odpowiedniego doboru influencerów. Dlatego, gdy tylko otrzymujemy od klienta wszystkie niezbędne dane o tym, co mamy promować i do kogo trafić, od razu przystępujemy do wytężonego działania.
Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej platformy. Nie każdy produkt bowiem warto promować na wszystkich platformach. Czasami lepiej skupić się na jednej lub dwóch najlepiej dopasowanych do charakteru produktu lub celów danej marki. Kolejnym krokiem jest oczywiście wybór właściwych osób do współpracy, żeby jak najlepiej zrealizować zadanie.
Influencer Marketing
Analiza potrzeb i Plan Marketingowy
Najpierw musimy poznać oczekiwania Klienta, produkt i grupę docelową. Na tej podstawie powstaje strategia marketingowa i plan działań.
Dobór Influencerów i Start Kampanii
Dzięki przygotowaneej strategii działań dobeiramy Influencerów, platformy i uruchamiamy kampanię ciągle monitorując działania Influencerów i osiągane efekty.
Wdrożenie kampanii i monitoring efektów
Influencer marketing może obejmować szerokie działania, jak artykuły i recenzje Twoich produktów, filmy, w których pojawia się to, co masz do zaoferowania swoim klientom. W ten sposób budujesz obecność na rynku oraz zwiększasz zainteresowanie tym, czym się zajmujesz.
Gdy współpraca zaczyna już działać i pojawiają się pierwsze materiały publikowane przez influencerów, nasza praca przy kampanii wcale się nie kończy. Zaczynamy wtedy śledzić i nieustannie kontrolować rezultaty, jakie przynosi współpraca z daną osobą. Dzięki temu pozyskujemy cenne dane na przyszłość np. czy reklama przynosi efekty, czy jest rentowna lub czy może nie wymaga zmian i dopracowania.
Influencer Marketing – informacje?
Influencer Marketing
Influencer Marketing na Instagramie
Naturalnym środowiskiem dla influencerów są social media, w których budują szerokie sieci społecznościowe oraz aktywnie kontaktują się z fanami – poprzez wpisy, video, zdjęcia, komentarze i wiadomości prywatne.
Szczególnie duże znaczenie Influencer Marketing ma na Instagramie. Platforma nie jest tylko rodzajem bloga zdjęciowego, a staje się metodą na skuteczną promocję rozmaitych produktów. Statystyki podają, że zdjęcia z Instagrama generują o 23% większy ruch niż ich odpowiedniki na facebookowych, firmowych fanpage’ach. Szacuje się także, że ponad 60% użytkowników poznaje i kupuje rozmaite produkty za pośrednictwem tego medium społecznościowego. Zaczyna być ono zatem kluczowe w sprzedaży online dla wielu marek.
Na Instagramie jest już ponad miliard użytkowników. Z dużą dozą prawdopodobieństwa są w nim też obecni Twoi klienci. Oczywiście dotarcie do nich może być sporym wyzwaniem, dlatego influencerzy potrafią stać się olbrzymim wsparciem w tym procesie.
Dlaczego akurat Instagram? Pomaga w prosty i przyjazny dla obserwatorów sposób promować na zdjęciach i filmach rozmaite produkty. Influencerzy często zajmują się konkretną dziedziną i prowadzą profile o mocno spersonalizowanym charakterze. Dzięki temu od razu docieramy do olbrzymiego grona osób wyznających podobne wartości, interesujących się podobną tematyką lub potrzebujących konkretnych przedmiotów – takich, jak na przykład Twoje produkty.
Influencer prezentuje je na swoim profilu w sposób dyskretny, pokazując, że sam ich używa i uważa je za wartościowe. Taka rekomendacja potrafi być wystarczająca dla sporej grupy odbiorców, żeby od razu zrobić zakupy online.
Powszechnie uważa się, że z 1 złotówki zainwestowanej w Influencer Marketing można zarobić 6-7 złotych. Jeśli jednak dobrze ulokujesz kapitał, wybierając wartościowe osoby do współpracy na Instagramie, może się okazać, że zyski będą nawet kilkukrotnie wyższe.
Influencer Marketing na YouTube
est tylko jeden rodzaj treści, który może przykuć uwagę widzów skuteczniej niż piękne zdjęcia – jest to oczywiście materiał video. Ponad ¾ całego ruchu w Internecie stanowią obecnie filmy. Na YouTube każdego dnia użytkownicy oglądają ponad 500 milionów godzin nagrań. To wartości ekstremalne, pokazujące jednak, jak wielki potencjał tkwi w filmach sponsorowanych publikowanych na tej platformie.
Obecnie na YouTube można znaleźć niemal dwa miliardy aktywnych użytkowników, którzy wertują treści w poszukiwaniu ciekawych filmów – dla rozrywki lub do edukacji.
Video materiały są zdecydowanie bardziej angażujące, a 7 na 10 użytkowników lepiej odbiera treści znalezione na popularnym portalu niż materiały pochodzące z tradycyjnych mediów takich, jak telewizja, prasa lub komunikaty pochodzące od celebrytów sportowych lub gwiazd kina.
W tym przypadku działa ten sam mechanizm, co na Instagramie. Internauci zdecydowanie bardziej ufają influencerom niż celebrytom. Statystyki pokazują nawet, że ponad 40% młodych osób, które regularnie odwiedzają YouTube’a uważa, że ich ulubieni twórcy video rozumieją ich zdecydowanie lepiej niż przyjaciele i rodzina.
Produkt, grupa docelowa i KPI
Zanim jednak ruszysz do przeszukiwania i sprawdzania list najlepszych influencerów na obu portalach, powinieneś zacząć od prostego rachunku sumienia. Podstawą skutecznego Influencer Marketingu nie jest bowiem sam Instagramer lub YouTuber. Bez dobrego produktu nie można bowiem liczyć na odniesienie sukcesu. Warto zatem najpierw dopracować ofertę, żeby po prostu zachwycić konsumentów.
Jeśli bowiem okaże się, że po zakupie nowi klienci będą niezadowoleni lub poczują się oszukani, wówczas Influencer Marketing może stać się największym wrogiem marki. Warto pamiętać, że raz nadszarpnięte zaufanie naprawdę trudno odbudować, a jak głosi popularne porzekadło: w Internecie nic nie ginie. Już na początku zadbaj zatem o jak najwyższą jakość usług, zanim w ogóle zaczniesz myśleć o współpracy z infleuncerami.
Oprócz produktu do najważniejszych elementów, które trzeba koniecznie uwzględnić, należą:
- określenie konkretnej grupy docelowej,
- znalezienie narzędzi do mierzenia wartości Influencer Marketingu.
Grupy docelowe określa się poprzez zbudowanie person, w których uwzględnia się najważniejsze wartości i bolączki klientów oraz to, jak z pomocą naszych produktów jesteśmy w stanie im pomóc.
Nie ma bowiem sensu oferować produktu na stronie influencera, który dociera do ludzi zupełnie niezwiązanych z naszą branżą. Wówczas nawet jeśli polubią post i zaangażują się w wymianę zdań na jego temat, poza wzrostem rozpoznawalności branży raczej nie możemy liczyć na nowe sprzedaże.
Gdy już rozpoczniemy współpracę na Instagramie lub YouTube’ie, nie można oczywiście zapominać o testach oraz regularnym monitorowaniu działań. Służą do tego KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności (z ang. Key Perfomance Indicators). Powinno się określić je podczas budowania strategii działania marketingowego, na przykład na początku współpracy z danym YouTuberem.
KPI mogą przybierać rozmaite formy – w zależności od tego, co zamierzamy sprawdzać z ich pomocą. Aby właściwie spełniały swoją rolę, powinny być odpowiednio zdefiniowane i wymierne oraz proste do wdrożenia.
Dzięki nim będziesz zawsze wiedzieć, czy Twój marketing zmierza w dobrym kierunku, czy może dryfuje na manowce. W dobraniu odpowiednich współczynników oczywiście pomagają doświadczeni specjaliści, którzy o liczbach, tabelkach i Internecie wiedzą naprawdę dużo.
Nie każdy influencer to Influencer
Podczas poszukiwań odpowiednich osób do współpracy trzeba cały czas mieć się na baczności. Pobieżne przejrzenie kanału na YouTube’ie lub profilu na Instagramie może kusić obietnicą świetlanej współpracy. Niekiedy okazuje się jednak, że rzeczywistość nie wygląda tak różowo, jak byś chciał.
Warto dokładnie przejrzeć rodzaje postów oraz aktywności całej społeczności – ilości polubień i subskrypcji oraz jakość ruchu w danym kanale. Może się bowiem okazać, że większość like’ów została kupiona, a komentarze wystawiają automaty, co raczej nie zbuduje świadomości Twojej marki, ani tym bardziej nie sprzeda Twoich produktów.
Po raz kolejny potwierdza się zatem, że przed działaniem należy wszystko dokładnie sprawdzić i przynajmniej kilka razy przemyśleć. Bycie rzetelnym profesjonalistą w każdym calu się jednak opłaca – pozwala na nawiązanie wartościowej współpracy z prawdziwymi influencerami oraz na znaczące zwiększenie współpracy. A Ty będziesz tylko realizował kolejne zamówienia i patrzył, jak KPI szybują pod niebiosa. Gotowy na nowy poziom Twojego biznesu?
Jak działamy:
Na początku poznajemy Twoją firmę i potrzeby. Następnie tworzymy indywidualną strategię działania oraz dobieramy najbardziej korzystne media. Kompleksowo zajmiemy się kampaniami reklamowymi, tak abyś ty mógł znaleźć czas na rozwój innych aspektów swojego biznesu.
Nie każdy marketer lub Brand Manager musi być profesjonalistą w
każdej dziedzinie, dlatego Dom Mediowy Black-Ink powstał po to by powierzyć część kompetencji marketingowych profesjonalistom.
Wybierając współpracę z nami wybierasz naszych ludzi, gdzie każdy z nich jest świetny w danym zakresie, a Ty możesz zająć się swoją pracą rozliczając nas z efektów.
Referencje
Kontakt
Wyślij wiadomość
Kontakt
Zadzwoń
Pracujemy w godzinach:
Pon-Pt 9.00-17.00
Lokalizacja
Biuro
Idzikowskiego 2F lok 37
02-704 Warszawa
Dom Mediowy Black Ink